Shunter, leaders in rolling stock maintenance.
  • 1455551254_tmp_Albert_Plesmanweg
  • header-spoor-0-2_0
  • header-6510-2
  • header-blindeweg-2
  • header-rangeren-2
  • wagens

Shunter > Over Shunter > Historie

Historie

2003 
Shunter start haar activiteiten met het onderhouden van een vloot rangeerlocomotieven in Geleen en Delfzijl.

2004

Vanaf 1 Januari 2004 heeft Shunter het onderhoud van 25 Line Haul Diesellocomotieven DE6400 in contract. De werkzaamheden worden o.a. uitgevoerd aan de Kleiweg in Rotterdam.  In de loop van 2004 start Shunter een afdeling die voornamelijk op locatie onderhoudswerkzaamheden aan goederenwagons gaat uitvoeren.

2005

Naast DE6400 locomotieven start Shunter ook integrale instandhouding aan Class 66, Br203 en G2000 locomotieven. De werkplaats Kleiweg blijkt al snel te klein te zijn. Gelukkig kan een werkplaats aan het emplacement IJsselmonde in gebruik worden genomen.

2006
Na een periode van 1 jaar bouwen, neemt Shunter een grote werkplaats in gebruik. Deze werkplaats ligt strategisch aan één van de drukste goederenstations van Nederland, Rotterdam Waalhaven. De locatie biedt voldoende ruimte om het onderhoud aan alle Nederlandse goederenlocomotieven uit te kunnen voeren.  Tevens gaat de Mobiturn in gebruik, een innovatieve machine voor het reprofileren van wielstellen in ingebouwde toestand onder een locomotief of wagon.

2007
Eind 2007 wordt de vloot verhuurlocomotieven versterkt met 2 line-haul locomotieven van het type Br203.

2008
In het voorjaar van 2008 krijgt Shunter een eigen toelating om te mogen rijden in Nederland. Met deze eigen erkenning kan Shunter specialistische materieel-logistieke werkzaamheden uitvoeren, zoals het overbrengen van defect materieel naar de werkplaats en het rijden van beproevingsritten van locomotieven.

2009
Na de ingebruikstelling van de Betuweroute neemt het aantal E-lokken in het goederenvervoer fors toe. Na het opleiden van medewerkers en de aanschaf van diverse middelen start Shunter met het onderhoud van elektrische locomotieven van verschillende types, inclusief treinbeveiligingssystemen zoals ETCS.

2010
Om het onderhoud aan het nog steeds toenemende aantal locomotieven goed te kunnen handelen worden het “Split level concept” en “Lean Six Sigma” ingevoerd. Hiermee is de doorlooptijd verkort en de leverbetrouwbaarheid verhoogd.

2011
Na een periode van concurrentie wordt eind 2011 de vrijwel nieuwe werkplaats Blindeweg Rotterdam van Nedtrain overgenomen.

2012
Na de inrichting van een spuitcabine in de nieuwe werkplaats Blindeweg, worden in ca. een jaar tijd alle operationele lokken van de serie 6400 en E1600 in de nieuwe huisstijl van de klant voorzien. Met de komst van de spuitcabine kan Shunter locomotieven voortaan in alle gewenste kleuren uitvoeren.

2013
Het wagonherstelproces verhuist naar de Blindeweg in Rotterdam. Om dit mogelijk te maken is een goed geoutilleerd wagonherstelspoor met doorrijmogelijkheid aangelegd. Daarnaast kan op de Maasvlakte een stuk grond van het havenbedrijf gepacht worden. Dit is direct, middels een geëlektrificeerd spoor, op de openbare railinfra aangesloten.

2014
10 jarig bestaan Shunter!

2015
18 locomotieven type DE6400 worden voorzien van het Belgische treinbeveiligingssysteem TBL 1+. Zowel de engineering als het organiseren van de certificering voor België en Nederland is door Shunter uitgevoerd.

2016
Na diverse opleidingen en aanschaf van middelen is Shunter gecertificeerd om volgens DIN27101-7 Niet Destructief Onderzoek uit te voeren middels visuele- magnetische- en ultrasooncontroles.